načítání

Blog - Jak na (ne) nakupování databází

Plánujete nakoupit vlastní databázi kontaktů a na ni rozeslat svoje emaily? Chcete se raketově rozjet a investice pár tisíc do databáze kontaktů se vám zdá výhodná?

Start podnikání, velké vize, velké plány. Nechcete si nechat ujít jedinou příležitost, která by mohla vaše prodeje posunout o mílové kroky vpřed. Promýšlíte marketingovou strategii a objevujete, že úspěšné firmy umí chodit v email marketingu. Takže – se rozhodnete vrhnout se do rozesílek jakbysmet. Že zatím nemáte žádné kontakty? Nevadí, dají se přece koupit… Pokud se vás nastíněný scénář týká, zbystřete, tohle bude článek přesně pro vás.

Okřídlené úsloví, že čas jsou peníze, platí v rozjezdu podnikání do posledního písmena. „Není čas ztrácet čas“, a proto pokud je možné obstarat efektivní reklamu teď hned, tak nač váhat. Kupujeme si reklamní prostor na billboardech, v tiskovinách, platíme PPC reklamy, proč si tedy rychle a jednoduše nekoupit kontakty pro emailing? Cena 8 000 Kč, počet kontaktů 15 000 ks, za jeden kontakt to máme 53 haléřů. Proč ne. Vzhůru je všechny pěkně nahrát do systému a rozesílat a rozesílat. On se beztak někdo chytí…


Zlatá žíla anebo zajíc v pytli?

Pro začátek opomiňme právní stránku věci a zaměřme se na samotný nákup databáze, respektive na její možnou kvalitu. Obchodník vám s úsměvem na tváři bude tvrdit, že jsou kompletně aktualizované a relevantní přesně pro váš byznys. Vy, plni optimismu a nadšení, už v duchu připravujete texty prvních newsletterů, a tak vás ani nenapadne zauvažovat, zda vám nemaže med kolem úst. Kontakty mohou být léta staré, drtivá většina z nich nefunkčních a často nemají téměř žádnou spojitost s předmětem vašeho podnikání. Kdysi je šikovný marketér nasbíral na webu zabývajícím se dětským zbožím – co na tom, že vy plánujete své zákazníky nadchnout pokročilou zahradní technikou. Že jsou to kontakty na malé a střední firmy a vy prodáváte kancelářské vybavení? Proč ne. Ale věřte, že žijeme v rychlé době, a kdo byl kontaktní osobou před půl rokem, nemusí jí být dnes. Firmy fúzují, mění si jména, domény, manažerky odcházejí na mateřskou a manažeři do jiných firem. Svět se točí, lidé (a jejich role a kontakty) mění.

Neznám tě, nezajímáš mě

Pokud jste ale i přes výše zmíněná rizika databázi kontaktů zakoupili a vytváříte první kampaně, bude potřeba vás připravit na další možná úskalí. Vašim zakoupeným kontaktům se totiž v emailových schránkách zčista jasna objeví zpráva od odesilatele, o kterém pravděpodobně nikdy dříve neslyšeli. Nejčastější reakce? „Ježiš, zase nějaký SPAM.“ I při nejlepší možné vůli, kvalitních produktech i obsahu, budou (možná i s trochou optimismu) vypadat vaše statistiky přibližně takto:

Počet obeslaných adres: 15 000 ks
Míra doručitelnosti: 75 % -> 11 800 doručených emailů (to zní dobře!)
Míra otevření: 15 % -> 1 687 otevření
Míra prokliku: 2 % -> 34 prokliknutí na váš web
Konverzní poměr 3 % -> 1 realizující zákazník

Přichází tedy logický dotaz - doopravdy ta vstupní investice 8 000 Kč stála za to? Zároveň, pokud budeme uvažovat i skutečnost, že mnoho ze zakoupených kontaktů bude opakovaně vykazovat stav „nedoručitelné“, SPAM filtry začnou vašim rozesílkám automaticky snižovat rating a vaše míra doručitelnosti se bude časem propadat na čísla, která budou mít do uvedených 75 % zatraceně daleko…

Rychlá řešení a zákon

Pokud vaše konkurence na svých webech poctivě sbírá a sbírá a vy si jen šikovně zakoupíte už nasbírané, každého pravděpodobně napadne, že to nebude tak úplně košer. Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti na tyto případy samozřejmě pamatuje a obchodníkům, kteří emailing využívají, nařizuje, aby od každého kontaktu získali souhlas se zasíláním svých obchodních sdělení. Bez toho souhlasu se fyzické osoby vystavují riziku pokuty do 100 000 Kč, právnické pak do 10 000 000 Kč. Tedy, nedej bože, aby z těch 15 000 zakoupených kontaktů připadal jeden na právníka, jenž ví, která bije.

Efektivní start emailing marketingu? Jde to, když…

Pokud jste tedy vyhodnotili, že zakoupením databáze cesta úspěchu nepovede, rozhodně vás nemusí čekat strastiplná pouť plná přehmatů a nekonečného čekání. K tomu, aby vám emailing přinášel kýžené výsledky, sice trochu trpělivost potřebujete, ale s pečlivou přípravou, kreativitou a efektivním využitím pokročilých technologií mohou přijít první úspěchy velmi brzy. O tom, proč má smysl po krůčcích budovat svoji vlastní databázi kontaktů a jak o ni následně pečovat, si přečtěte v našich dalších článcích Pojďme sbírat. Co? No přece kontakty! a Třídění kontaktů a personalizace obsahu - jak na to
Sendio | 7. 12. 2016

Poslední novinky z našeho blogu

 
7. 12. 2016

7 tipů, jak sepsat email, který projde SPAM filtry

Aneb co všechno můžete udělat při vytváření emailů proto, aby byla jeho doručitelnost vyšší, i když detailně nerozumíte technickému pozadí.
Sendio
 
7. 12. 2016

Jak na (ne) nakupování databází

Plánujete nakoupit vlastní databázi kontaktů a na ni rozeslat svoje emaily? Chcete se raketově rozjet a investice pár tisíc do databáze kontaktů se vám zdá výhodná?
Sendio
 
7. 12. 2016

Třídění kontaktů a personalizace obsahu – jak na to

Není třídění jako třídění. Vědět o kontaktu, zda je náš zákazník nebo jen provedl poptávku, ale k objednání služeb už nedošel, dnes nestačí.
Sendio
 
7. 12. 2016

Pojďme sbírat. Co? No přece kontakty!

Jak by měl vypadat úspěšný sběr kontaktů pro funkční email marketing? Máme pro vás pár tipů.
Sendio